112-päivä muistuttaa elintärkeästä numerosta
Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää vietetään jälleen 11. helmikuuta. Päivän tarkoituksena on kiinnittää kansalaisten huomiota turvallisuusasioihin ja iskostaa mieliin hätänumero 112.
Kuopion hätäkeskuksen päällikkö Kari Nevalainen ja hätäkeskuspäivystäjä Mikael Horto vastasivat 112-päivää koskeviin kysymyksiin.
Millaiset asiat 112-päivässä esillä tänä vuonna?
”Vuonna 2022 kampanjaa vietetään teemalla Turvallisuuden tunne tehdään yhdessä. Turvallisuuden tunteella tarkoitetaan muun muassa onnettomuuksien, tapaturmien ja rikosten sekä näihin rinnastettavien ilmiöiden aiheuttamien pelkojen ja huolien vaikutusta ihmisten hyvinvointiin.”
Miten päivä näkyy täällä Pohjois-Savossa?
”Korona sotki kuviot ja kaavailtu yhteinen tapahtuma Kuopion pääpaloasemalla muiden turvallisuusviranomaisten kanssa peruttiin. Aiempina vuosina olemme yhdessä pelastuslaitoksen, poliisin, ensihoidon, sosiaalitoimen ja muiden turvallisuustoimijoiden kanssa 112-päivän tapahtumia järjestelleet.”
Osataanko hätänumeroon soittaa oikeissa asioissa?
”Pääsääntöisesti hätänumeroon soitetaan oikeissa asioissa, eli kiireellisissä hätätilanteissa. Kiireellinen hätätilanne on, kun tiedetään tai epäillään hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa tai tarvitaan kiireellisesti viranomaisapua paikalle.”
Mitä tietoja hätäkeskukseen soitettaessa on pystyttävä antamaan?
”Tärkeintä on tunnistaa hätätilanne ja ymmärtää soittaa 112:een. Jotta hätäkeskuspäivystäjä voi välittää tehtävän viranomaiselle, hänen täytyy tietää tapahtumapaikka (osoite) ja mitä on tapahtunut. Hätäkeskuspäivystäjä kyselee tapahtumaan liittyviä yksityiskohtia, joiden perusteella ja hätäkeskustietojärjestelmän avustamana hän sitten päättää, mitä apua lähetetään.”