Epäiletkö tulleesi huijatuksi verkossa?
Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanke keskittyy digihuijausten ennaltaehkäisyyn ja huijausten uhrien tukemiseen.
Mitkä ovat tyypillisimpiä nettihuijauksia, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell?
”Yleisimpiä on huijausviesteillä käyttäjätunnusten, henkilö- tai luottokorttitietojen kalastelu. Isoimmat rahat liikkuvat sijoitus- ja romanssihuijauksissa.”
Ketkä yleisimmin joutuvat huijatuiksi?
”Aivan kuka tahansa, mutta yksittäisissä huijaustyypeissä on eroja. Esimerkiksi sijoitushuijauksen uhrina on usein ollut mies, tosin naisten määrä on kasvussa silläkin saralla.”
Onko huijausten määrä lisääntynyt korona-aikana, kun asioidaan enemmän verkossa?
”Huijauksissa hyödynnetään aina myös yhteiskunnallisia tapahtumia, joten huijarit ovat viime aikoina päässeet iskemään koronaviruksenkin varjolla.”
Miten tunnistaa huijaus?
”Tarkistamalla aina, onko viesti, nettikauppa, sijoituskohde tai mikä ikinä onkaan kyseessä, todella oikea. Jos kyse on organisaatiosta, kannattaa tarkistaa sivuston aitous ja se, löytyvätkö yhteystiedot. Voi myös etsiä, onko netin keskustelupalstoilla kokemuksia samasta organisaatiosta. Somessa tai sähköpostilla saadun viestin kohdalla kannattaa miettiä, miksi juuri minua lähestytään ja onko lähettäjä oikeasti se, jona hän esiintyy.”
Mitä tehdä, jos joutuu huijatuksi?
”Jos on menettänyt rahaa, pitää ilmoittaa asiasta ensin pankille. Jos on esimerkiksi luovuttanut luottokortin tiedot, on ilmoitettava luottokorttiyhtiölle. Sen jälkeen tehdään rikosilmoitus. Jos kyseessä on olemassa oleva yritys, voi Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta auttaa reklamoinnissa. Mikäli epäilee joutuneensa huijatuksi, tärkeintä on lopettaa rahan antaminen heti.”
Häpeävätkö ihmiset sitä, että ovat joutuneet huijatuiksi?
”Häpeävät. Kuluttajaliitossa pyrimme vähentämään tätä häpeän leimaa ja muistuttamaan huijattuja, että he ovat rikoksen uhreja.”