Keskustelukulttuurin tason romahtaminen kismittää rap-artisti Palefacea
Paleface on lähtenyt omalta osaltaan taistelemaan vihapuhetta vastaan ja paremman keskustelukulttuurin puolesta.
Yhtenä aamuyönä Karri Miettinen, taiteilijanimeltään Paleface, palasi keikkareissulta kotiinsa Helsinkiin. Yhtäkkiä Instagram-tilille iskeytyi käsittämätön solvaus.
”Hengitin syvään ja vastasin sille tyypille: mikä ikinä sua kalvaa, toivon että se menee nopeasti ohi ja sun olo alkaa helpottaa. Vähän ajan kuluttua tuli vastaus: Kiitos.”
Vasemmistolaista väriä lauluissaan ja lausunnoissaan tunnustava, tyyliltään ronski aktivisti-taiteilija on tottunut rajuihin kommentteihin. Mutta toisinaan palaute pysäyttää törkeydellään ja vihaviestit menevät ihon alle.
”Facebook-sivuilleni on kirjoitellut vuosia tyyppi, joka laittaa aivan luokattomia hyökkäyksiä. En ole bännännyt enkä vastannut mitään. Ehkä Palen boxi on sille ihmiselle rööri, mihin saa oksentaa ja vuodattaa pahan olonsa.”
Suorat tappouhkaukset taiteilija ilmoittaa aina poliisille.
Kannattaisi antautua keskusteluun eri tavalla ajattelevien kanssa
Keskustelukulttuurin tason romahtaminen ala-arvoiseksi on syy, miksi mies lähti mukaan Erätauko-säätiön ja Ylen viisivuotiseen Hyvin sanottu -hankkeeseen.
”Mielipiteeni ovat vahvoja, mutta viestin mielestäni yleensä aika asiallisesti. Olen saanut jo äidinmaidossa mallin, että puhutaan järkevästi ja antaudutaan keskusteluun eri tavalla ajattelevien kanssa.”
”Vähemmistöjen ja heikommassa asemassa olevien ihmisryhmien ääntä tulisi vahvistaa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Näiden tulisi saada puhua itse omasta puolestaan – ei niin, että muut puhuvat heidän päidensä yli”, Paleface painottaa.
Kirkolla olisi saumaa olla yhteiskunnallinen keskustelija
Provokaatioita tuotetaan kristillisissäkin piireissä. Paleface huomauttaa, että jotkut kristityt vastustavat jyrkästi vähemmistöjen, jopa naisten tasa-arvoisia oikeuksia.
”Mustavalkoisimmat kannanotot ärsyttävät. Vaikka kirkossa on jo tehty paljon, tekemistä vielä riittää näiden vanhanaikaista ajattelua edustavien ihmisten kanssa, jotka nostavat monilla karvat pystyyn.”
Joidenkin ihmisryhmien ankaraa tuomitsemista pidetään samanlaisena vihapuheena kuin rasismia. Palefacen mukaan äärimmäiset kannat valitettavasti saavat niin kirkossa kuin yhteiskunnassakin suhteellisesti eniten huomiota.
Mustavalkoisimmat kannanotot ärsyttävät.
”Uutisvirrasta klikataan ja jaetaan mieluummin provosoivia ajatuksia ja huonoja uutisia. Ne ruokkivat närkästymistä. Harmillisesti myös kirkollisista keskusteluista ja teologisista ristiriidoista nousevat esiin nämä ärsyttävimmät ajatukset.”
”Näen kuitenkin, että kirkolla voisi olla ihan relevantti paikka tässä ajassa myös yhteiskunnallisena keskustelijana.”
Kirkko näyttäytyi vastapainona hyvässä valossa pakolaiskriisin keskellä.
”Työ pakolaisten auttamiseksi on osoitus lähimmäisenrakkaudesta ja solidaarisuudesta, jotka kuuluvat kristillisiin arvoihin. Myös kirkon globaaliin omatuntoon liittyvä pyrkimys auttaa heikompiosaisia puhuttelee.”
Paleface ammentaa hengellistä antia musiikin kautta
Paleface on havainnut kirkossa hyvää kehitystä esimerkiksi yhteiskunnallisen eriarvoistumisen vastaisessa työssä ja seksuaalivähemmistöjen tasa-arvon etenemisessä.
”Olen osallistunut tilaisuuksiin, jotka leikkaavat kirkon ja yhteiskunnan hitsauspistettä, ja seurannut mielenkiinnolla tervehdyttävää prosessia, jossa kirkko hakee omaa paikkaansa.”
Kirkko kokonaisuudessaan on siirtynyt Palefacen mielestä paljon entistä monimuotoisemmalle, kaikkien ihmisten yhtäläisiä oikeuksia korostavalle linjalle.
Ylistyslauluissa on maaginen taso.
Hengellistä antia taiteilija on ammentanut musiikin kautta.
Muutama vuosi sitten satuin istumaan Palefacen vieressä Higher Ground -gospelkuoron keikalla. Mies nousi välillä seisomaan, huusi äänekkäästi kannustuksia ja jammaili tyttärensä kanssa.
”Ylistyslauluissa on maaginen taso. Kun Higher Ground -kuoro vetää sen jutun, siinä on veret seisauttava energia ja valtava lataus. Musiikilla on syvällisempiä tarkoituksia kuin kappaleiden myynti. Spirituaalinen ulottuvuus on mulle musassa relevantti.”
Kristillinen valkoinen kulttuuri on harhaa
Kristuksen hahmo on Palefacen mielestä erittäin mielenkiintoinen yhteiskunnalliseltakin kannalta.
”Mua puhuttelee ajatus Kristuksesta syrjittyjen ja unohdettujen puolustajana. Nasaretin mies oli vastarintamies.”
”Jeesus oli avoimessa kapinassa aikansa mätiä valtarakenteita vastaan. Oma keskustelunaiheensa on, miten hänen edustamansa arvot päätyivät jossain historian vaiheessa valtarakenteiden haltuun.”
Nyky-yhteiskunnassa vastenmielisin vihapuhe kohdistuu Palefacen mielestä maahanmuuttajiin. Äärimmäisen paradoksaalista on, että monet jyrkimmistä rasisti- ja nationalistipiireistä väittävät puolustavansa ”kristillistä valkoista kulttuuria”.
Täytyy yrittää pysyä valon puolella.
Muusikko muistuttaa Nasaretin miehen etnisestä taustasta. Vaikka eurooppalaisessa kirkkotaiteessa Jeesusta ryhdyttiin kuvaamaan valkoisena ja sinisilmäisenä miehenä, tämä oli todennäköisesti fyysiseltä olemukseltaan Lähi-idän ihminen – kuten useimmat muutkin Raamatun hahmot.
”Valkoista Kristusta käytettiin valkoisen ylivallan välineenä kolonialismin aikana. Tässä on kirkolla historiallista taakkaa.”
Kristinuskon parhaissa perinteissä tuosta taakasta on koetettu vapautua. Paleface siteeraa Martin Luther Kingiä: ”Viha halvaannuttaa, rakkaus vapauttaa. Viha hämmentää, rakkaus harmonisoi. Viha pimentää, rakkaus valaisee.”
”Täytyy yrittää pysyä valon puolella, vaikka se on joskus vaikeaa.”