Entinen Postin talo Kuopion Kuninkaankadulla
Uudet toimitilat valmistuvat entiseen Postin taloon. Kuva: Tuija Hyttinen

Kuopion seurakuntayhtymän rakennus- ja remonttisuunnitelmat etenevät

Seurakuntayhtymässä on alkutalven ja kevään mittaan käynnistymässä merkittäviä rakennus- ja remontointihankkeita.

Seurakuntayhtymän ja Tuomiokirkkoseurakunnan uusille Kuninkaankadun toimitiloille myönnetään rakennuslupa lähiaikoina. Purkutyöt Kuninkaankadulla Postin entisessä kiinteistössä alkavat tammikuussa, ja projekti jatkuu alkuvuonna sisustussuunnittelulla.

Sisustussuunnittelussa selvitetään aluksi nykyisten kalusteiden käyttömahdollisuudet ja kalustehankinnat kilpailutetaan kesällä. Suunnittelusta vastaa jyväskyläläinen Arkkitehtipalvelut Oy, pääsuunnittelijana Tommi Rytkönen.

Keväällä 2023 Kuninkaankadun tiloihin muuttavat tuomiokirkkoseurakunta, aluekeskusrekisteri, yhtymän hallinto- ja kiinteistöpalvelut, viestintä ja perheneuvonta, joissa työskentelee yhteensä noin 60 henkilöä. Rakennukseen tulee myös tiloja seurakuntalaisten käyttöön erilaisia kokoontumisia ja kerhoja varten. Toimitilojen kauppahinta on noin 6,3 miljoonaa euroa.

Suokadulle Keskusseurakuntatalon tilalle on kaavoitettu liki 150 asuntoa ja kaava valmistuu tämän vuoden aikana.

Pyhän Johanneksen kirkko menee remonttiin keväällä

Männistön Pyhän Johanneksen kirkon ilmastointiremontti alkaa pääsiäisen jälkeen ja kestää vuoden 2023 alkupuolelle. Kirkkosali on käytettävissä adventista 2022 lähtien. Remontissa uusitaan kirkon ilmastointi ja korjataan tiivistyksiä, millä parannetaan rakennuksen sisäilmaongelmia.

Kirkko tyhjennetään pääsiäisen jälkeen ja urakka alkaa toukokuussa. Männistön seurakunnan pääjumalanpalvelukset on suunniteltu pidettäväksi Melankadun toimintakeskuksen kokoontumistilassa. Muuten Männistön seurakunnan työssä hyödynnetään muiden seurakuntien tiloja, Keskusseurakuntataloa ja Poukaman leirikeskusta.

Korjaustyön urakoitsija valitaan maaliskuussa yhteisessä kirkkovaltuustossa. Kiinteistötyön johtokunta ja yhteinen kirkkoneuvosto käsittelevät valintaa helmikuussa. Investointiin on varattu 1,83 miljoonaa euroa.

Osallistu nimikilpailuun – ehdota nimeä uusille toimitiloille

Herrankukkaro, Kirkon talo vai kenties jokin muu? Keksi nimi keväällä 2023 avattavalle uudelle seurakuntien toimitilalle Kuninkaankadulla. Vastausaikaa on 28.2. saakka. Lähetä oma nimiehdotuksesi sähköpostiin kirkkojakoti@evl.fi tai ehdota nimeä Facebookissa Kuopion seurakunnat -sivulla. Voit osallistua myös soittamalla viestintäpäällikkö Minna Siikanivalle 040 4848 273. Ehdotuksensa lähettäneiden kesken arvotaan viisi kotimaista pellavatuotepakettia.

Uuden nimen valitsevat tuomiorovasti Ilpo Rannankari, hallintojohtaja Mirja Niemi, kiinteistöpäällikkö Petri Rautio, henkilöstöpäällikkö Merja Vihanto, keskusrekisterinjohtaja Mika Pulkkinen ja viestintäpäällikkö Minna Siikaniva. Valittu nimi ilmoitetaan Kuopion seurakuntien verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja Kirkko ja koti -lehdessä.