Nuori nainen istuu penkillä ja katsoo ulos ikkunasta auringonpaisteeseen.
Suvi Peräkylä haaveilee perheestä ja lapsista. ”Olen aina tiennyt, että haluan äidiksi. Monet ikäiseni eivät tällaisia mieti vielä lainkaan.” Kuva: Tuija Hyttinen

Opiskelija Suvi Peräkylällä on intoa yhteisten asioiden hoitamiseen

Suvi Peräkylä haluaa antaa oman panoksensa siihen, että maailma näyttäisi huomenna vähän paremmalta.

Nuorissa on tulevaisuus. Tämä sanonta tulee ensimmäisenä mieleen, kun juttelee Savon ammattiopistossa lähihoitajaksi opiskelevan Suvi Peräkylän kanssa. Aktiivinen nuori nainen on kunnostautunut opintojen ohella myös opiskelijajärjestöissä ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

”Olisin jo aiemmin halunnut olla enemmän mukana oppilaskuntien toiminnassa, mutta nuorempana niihin ei niin vain päässyt. Nyt tuntuu, että yksi tehtävä poikii aina jotain uutta”, Suvi pohtii.

Tällä hetkellä toista opiskeluvuottaan lopetteleva Suvi on mukana muun muassa opiskelijakunnan hallituksessa, Kuopion Nuorisovaltuuston hallituksessa ja toimii myös valtakunnallisen amisjärjestö Sakki ry:n toiminnassa.

Suvi hyppäsi jo nuorena rohkeasti uusiin kuvioihin

Kesällä 18 vuotta täyttävä Suvi on ottanut oman elämänsä ohjakset käsiin jo hyvinkin nuorena, sillä hän muutti kaksi vuotta sitten Loviisasta Kuopioon opintojen perässä.

”Olin käynyt Kuopiossa aikaisemmin lomareissulla ja tykästynyt kaupunkiin. Ajattelin, että täällä olisi kiva asua joskus. Loviisassa ei ole ihmeemmin opiskelumahdollisuuksia, joten oli helppo päättää, että haen Kuopioon.”

Vaikka Suvin tie vei kauaksi lapsuuskodista ja perheestä, on itsenäistyminen sujunut hyvin.

Omillaan asuminen on kallista.

”Luonnollisesti oman paikan löytäminen vei jonkin aikaa, mutta harrastusten ja järjestöaktiviteettien kautta solahdin melko pian sosiaalisiin verkostoihin.”

”Se on kyllä aiheuttanut vähän hankaluutta, kun joudun alaikäisenä pyytämään äitini allekirjoituksen erilaisiin papereihin. Ja onhan omillaan asuminen tietysti myös kallista, varsinkin opiskelijan tuloilla.”

Loppukesästä odottaa mieluinen riparipesti

Tällä hetkellä Suvilla on päättymässä opintoihin liittyvä työharjoittelu päiväkodissa.

”Se on ollut aivan ihanaa. Pidän todella paljon lapsista, heiltä saa aina aidon palautteen.”

Harjoittelu on itse asiassa tuntunut niin omalta, että Suvi on ruvennut jo haaveilemaan jatko-opinnosta varhaiskasvatuksen alalla.

”Minulla oli pitkään tähtäimessä ensihoitajan työ, mutta en ole siitä enää niinkään varma. Nyt pohdin vakavasti, että kouluttautuisin myöhemmin vielä lastentarhanopettajaksi.”

Minulla oli pitkään tähtäimessä ensihoitajan työ.

Suvin kesä menee pitkälti opiskeluiden ja varhaiskasvatuksen keikkatöiden parissa.

”Kesätyöpaikkoja olen hakenut ja joissakin haastatteluissakin käynyt. Hyvin nihkeästi näihin hakemuksiin mitään vastataan, mikä on aika stressaavaa. Ei ole mukavaa elää epätietoisuudessa.”

Loppukesästä odottaa mieluinen pesti ripari-isosena Loviisassa.

”Siellä on se minun sydämeni seurakunta, josta en ole halunnut päästää irti, vaikka en tällä hetkellä Loviisassa asukaan.”

Menestystä on kertynyt laulukisoista

Amerikkalaisen jalkapallon lisäksi laulaminen on Suville rakas harrastus. Siinä lajissa hän on kunnostautunut osallistumalla kaksi kertaa SAKU ry:n ammattiin opiskelevien valtakunnalliseen kulttuurikilpailu SAKUstarsiin yksinlaulusarjassa – hyvällä menestyksellä. Kisoja varten Suvi otti laulutunteja nuorisokanttori Jarkko Maukoselta.

”Siinä yhteydessä Kuopion Vanha Pappila tuli tutuksi paikaksi.”

Ammattia Suvi ei laulamisesta ole koskaan suunnitellut.

”Haluan kyllä pitää sen osana elämää ja mahdollisesti hyödyntää työssäkin, mutta puhtaasti harrastuspohjalta.”

”Kävin muutamia kertoja myös Kallaveden seurakunnan KNOT-nuorisokuoron harjoituksissa ja nuortenilloissa, mutta opiskelujen, jalkapallon ja luottamustoimien jälkeen aika ei riitä kaikkeen.”

Jokaisella valinnalla on vaikutus

Suvi myöntää, että häntä kiinnostaisi opintojen jälkeenkin yhteiskunnallinen vaikuttaminen politiikassa tai järjestötoiminnassa.

”Monet nuoret eivät tiedä, mihin kaikkeen äänestämällä voi vaikuttaa. Politiikasta ja yhteisten asioiden hoitamisesta ei ylipäätään olla kauhean kiinnostuneita, mikä on minusta sääli.”

”Vähän harmittaa, että en voinut äänestää tämän vuoden presidentinvaaleissa enkä vielä alkukesän EU-vaaleissakaan.”

Suvilla on omakohtaista kokemusta siitä, että asioihin todella pystyy vaikuttamaan.

Uskon, että jostain saa tarvittaessa apua.

”Oppilaskunnassa olen ollut mukana muun muassa parantamassa kouluympäristöä ja järjestämässä erilaisia opiskelijatapahtumia.”

Nykyään puhutaan paljon nuorten kokemasta ahdistuksesta ja se saa Suvin mietteliääksi.

”Kieltämättä tulevaisuus voi näyttäytyä monellakin tapaa epävarmana ja pelottavana. Itse kuitenkin uskon, että jostain saa tarvittaessa apua ja kaikesta huolimatta elämä jatkuu. Pyrin omalla toiminnallani siihen, että huominen olisi aina vähän parempi kuin tämä päivä.”

”Toivoisin, että jokainen nuori miettisi, miltä haluaisi oman tulevaisuutensa näyttävän ja tekisi sitten töitä sen eteen. Kaikilla valinnoilla on vaikutus – ja valintoja tehdään joka päivä.”