Ovensuussa Ilse Parviainen.
Kuopion seurakuntien johtava perheneuvoja Ilse Parviainen toivoo, että perheneuvonnan kynnys olisi pareille mahdollisimman matala. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Perheneuvonta vahvistaa pariskuntien toivoa

Parisuhteen hoitamiseen kannattaa satsata, koska se tukee kaikkien perheenjäsenten hyvinvointia.

Kirkon perheneuvonta tarjoaa ammatillista keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä ja kriiseissä. Yleisin syy hakeutua perheneuvontaan ovat vuorovaikutuksen haasteet parisuhteessa: riitely, puhumattomuus ja negatiivisen kehän ylläpitäminen. Toiseksi nousevat erokysymykset.

Perheneuvojan apua kaipaavat ja kysyvät sekä perheelliset että lapsettomat ja monet nuoretkin parit. Apua ei aina ole helppoa saada oikeaan aikaan, ja kirkon perheneuvonnassakin asiakasmäärät ovat lisääntyneet vuosien varrella.

Ihmiset saattavat sinnitellä jumiutuneissa tilanteissaan pitkäänkin.

”Nyt meillä on kohtuullinen jonotilanne, noin kolme viikkoa, mikä on valtakunnallisesti hyvä”, kertoo johtava perheneuvoja Ilse Parviainen, joka aloitti tänä kesänä työnsä Kuopion perheasiain neuvottelukeskuksessa.

Perheneuvonnassa on pyritty tarjoamaan aika nopeasti, jotta parit pääsisivät alkuun prosessissaan. Tapaamiset ja työskentely niiden välillä ovat tavoitteellisia, eivät pelkkää rupattelua.

”Ihmiset saattavat sinnitellä jumiutuneissa tilanteissaan pitkäänkin. Parisuhteen hoitamiseen kannattaa satsata, sillä se tukee perheenjäsenten hyvinvointia sekä vanhemmuutta. Paljon on tehtävissä kaikkien hyvinvoinnin eteen myös erotilanteissa. Toivomme, että meille olisi matala kynnys tulla. Tehtävänämme on tukea ihmisiä kohtaamaan itseään ja toinen toisiaan ja löytämään omat voimavaransa. Haluamme vahvistaa toivoa”, Parviainen sanoo.

Kuopiossa kirkon perheneuvonnan palveluihin kuuluu myös erotilanteissa perheasioiden sovittelu. Siitä perheasiain neuvottelukeskuksella on ollut yhteistyösopimus Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa vuoden 2023 alusta. Sovitteluun keskuksella on aluehallintoviraston lupa vuoden 2027 loppuun asti. Sovittelu on avioliittolaissa säädettyä palvelua, ja seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksen lisäksi sovittelua saa kasvatus- ja perheneuvonnasta.

Palveluja yhä laajemmalle digitaalisesti

Kuopion perheasiain neuvottelukeskus täyttää ensi vuonna 60 vuotta. Juhlavuoden teemana on vahvistava parisuhdetyö.

Asiakastyön lisäksi seurakuntien perheneuvonnassa on tarjolla erilaisia ryhmiä, kuten eroryhmä, Tanssii puolison kanssa -ryhmä ja pian alkava pariryhmä. Vastaisuudessa kehitetään myös uusia tapoja tukea pareja ja tarjotaan välineitä arkeen.

Kuopion perheasiain neuvottelukeskus tekee yhteistyötä eri verkostoissa, mutta näkyvyyden ja yhteistyömahdollisuuksien lisääminen on tarpeen. Parviaisen mukaan esimerkiksi ryhmiä voitaisiin toteuttaa yhä enemmän yhteistyössä paikallisseurakuntien ja muiden toimijoiden kanssa.

Toivomme, että meille olisi matala kynnys tulla.

Kuopion alueella järjestettävät parien tapahtumat ovat suosittuja, mutta haasteena on palvella laajaa aluetta paremmin.

”Alueeseemme kuuluu 19 kuntaa Pohjois-Savon alueella. Meidän on mietittävä, miten voimme palvella aluetta monipuolisesti ja joustavasti”, Parviainen pohtii.

Digitaalisuuden hyödyntäminen on perheneuvonnan tärkeä kehityskohde.

”Marraskuussa parisuhdeviikolla järjestämme verkossa parisuhdeluentoja, joissa käsitellään vuorovaikutusta, tunteita ja tarpeita. Hyödynnämme verkkoa asiakastyössä ja tavoitteena on tulevaisuudessa käyttää sitä myös ryhmissä”, Parviainen kertoo.

Perheillä on monenlaisia haasteita

Kuopion perheasiain neuvottelukeskuksesta eläkkeelle jäänyt johtaja Irene Venejärvi korostaa, että perheneuvoja ei voi olla pariskunnan arjessa mukana heidän puolestaan. Siksi parilta edellytetään omaa aktiivisuutta ja motivaatiota muutokseen.

Lähikuvassa Irene Venejärvi.
Kuopion perheasiain neuvottelukeskuksesta eläkkeelle jäänyt johtaja Irene Venejärvi. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

”Pitää arvostaa sitä, kun parit hakevat suhteeseen apua.”

Venejärvi on pitkällä urallaan nähnyt perheiden moniongelmaisuuden lisääntyvän ja tukiverkkojen ohenevan. Perheneuvojan luona puhetta nousee perheiden kuormituksesta ja lasten hyvinvoinnin kysymyksistä. Toisaalta kaikilla vanhemmilla ei välttämättä ole riittäviä eväitä vanhemmuuteen omien elämän haasteidensa takia.

Ennen kaikkea Venejärvi on kiinnittänyt huomion elämän hektisyyteen.

”Monesti perheiden elämä on tosi aikataulutettua. Olisipa enemmän aikatauluttamatonta yhdessäolon aikaa ja yhteisitä iltoja ihan vain olla.”

Kirkon perheneuvonta täyttää tänä vuonna 80 vuotta, Kuopion perheasiain neuvottelukeskus ensi vuonna 60 vuotta.

Lue lisää Kuopion seurakuntien perheneuvonnasta

Tanssi on mitä parhainta parisuhteen hoitoa

Perheneuvonnan verkkosivut