Kuva vanhasta Kirkko ja koti -lehdestä, kuvassa mm. presidentti Urho Kekkonen
Kirkko ja koti 15.9.1972

Piispallakin oli aikoinaan sormensa pelissä yliopiston saamiseksi Kuopioon

Tänä syksynä tuli kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun Kuopiossa aloitettiin akateeminen koulutus. Myös Kirkko ja koti -lehti noteerasi opinahjon avajaiset.

Kuopion korkeakoulu tuli näkyväksi 5.9. 1972, jolloin vietettiin korkeakoulun juhlallisia avajaisia. Korkeakoulu oli siihen saakka ollut olemassa lähinnä vain paperilla, nimittäin vielä tuolloin sillä ei ollut omia tiloja.

Piispa Eino Sormunen oli ajanut aktiivisesti humanistisiin aineisiin painottuvaa yliopistoa Kuopioon. Humanistiset tieteet sai Joensuu eikä Sormunen ehtinyt nähdä edes lääketieteen, kemia-biokemian ja lääketieteellisen fysiikan linjoilla aloittanutta korkeakoulua. Hän kuoli heinäkuussa 1972.

Akateeminen kulkue lähti teatterilta Kauppakatua pitkin Tuomiokirkkoon. Juhlajumalanpalveluksessa saarnasi piispa Olavi Kares. Presidentti Urho Kekkonen oli kunniavieraana.

Sadan hengen avajaiskulkue veti kadunvarret täyteen yleisöä, sillä kuopiolaiset saivat nähdä ensimmäisen kerran tohtorinhattuisen professorikunnan kokonaisuudessaan, sekä henkilökuntaa ja valkolakkisia opiskelijoita.