kuva: Kuopion tuomiokirkko iltavalaistuksessa.
Kuopion tuomiokirkko iltavalaistuksessa. Kuva: Hannu Korhonen.

Rakennemuutoksen tavoitteena on kehittää seurakuntia muuttuvassa taloustilanteessa

Rakenneselvitystyöryhmä esittää, että tulevaisuudessa seurakuntayhtymässä olisi joko kolme tai neljä seurakuntaa.

Kuopion seurakuntien rakenneselvitys sai alkunsa viime syksynä tehdystä valtuustoaloitteesta. Sen tavoitteena oli aloittaa keskustelu yhtymän seurakuntien toiminnan organisointimahdollisuuksista muuttuvassa taloustilanteessa ja selvittää vaikutuksia kiinteistökantaan, henkilöstöön ja talouteen. Rakenneselvitystyöryhmää on vetänyt yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Aulikki Mäkinen.

Työryhmä esittää, että vuoden 2023 alusta seurakuntayhtymässä olisi joko kolme tai neljä seurakuntaa. Mallit edustavat yhteisöllisyyttä luovaa rakennetta. Johtamisen ja työyhteisöjen dynamiikan näkökulmasta yksiköt eivät muodostu liian suuriksi. Moniammatillinen työote, verkostoituminen paikallisten toimijoiden kanssa sekä seurakuntien omaleimaisuus mahdollistuvat. Alueilla toimivat itsenäiset yksiköt turvaavat seurakuntalaisten vaikutusmahdollisuudet sekä päätöksenteossa että toiminnassa.

Kolmen seurakunnan mallissa Tuomiokirkko, Männistö, Puijo ja Alava yhdistyisivät yhdeksi seurakunnaksi ja Kallavesi sekä Järvi-Kuopio jatkaisivat itsenäisinä. Neljän seurakunnan mallissa Tuomiokirkko, Männistö ja Puijo yhdistyisivät yhdeksi seurakunnaksi. Alava, Kallavesi sekä Järvi-Kuopio säilyisivät itsenäisinä.

Seuraavaksi seurakuntaneuvostot voivat tehdä esityksen itseään koskevasta rakennemuutoksesta. Esitys lähetetään yhteiselle kirkkovaltuustolle, jonka on toimitettava se tuomiokapitulille oman lausuntonsa ohessa.