Antti Pentikäinen ja Marjukka Borgman istuvat vierekkäin ja Marjukka pitelee mikrofonia suunsa edessä.
Marjukka Borgman haastatteli Antti Pentikäistä Medialähetyspäivillä Kuopiossa. Kuva: Marjatta Kosonen

Rauhavälittäjä ja työelämäprofessori Antti Pentikäinen Medialähetyspäivillä: Jumala ei vaikene väkivallan keskellä

Missä olet Jumala, sodan ja väkivallan keskellä? Antti Pentikäinen on kamppaillut tämän kysymyksen kanssa tehdessään rauhantyötä ja turhautuessaan sen keskellä.

Pentikäinen kertoo, että tämä kysymys on ollut hänelle iso ja vaikea. Hän on välillä myös kapinoinut tuntiessaan, että Jumala vaikenee silloin, kun hänen apuaan eniten tarvitsisi.

Turhautumista ja tukalia tilanteita Somaliassa

Rauhantyön kysymyksiä pohdittiin elokuussa Medialähetyspäivillä Kuopiossa.  Kirkon Ulkomaanapu aloitti vuonna 2007 rauhantyön Somaliassa järjestön toiminnanjohtaja Antti Pentikäisen päätöksellä. Silloin tilanne Somaliassa oli epävakaa ja kaoottinen, eri aseelliset ryhmät taistelivat vallasta ja humanitaarinen kriisi paheni.

Pentikäinen matkusti vuonna 2008 Somaliaan tutustumana tilanteeseen ja pyysi päästä mukaan uskonnollisten johtajien rukoushetkeen moskeijaan. Sen jälkeen johtajat alkoivat esittää hänelle hankalia kysymyksiä.

Kyyneleet tulivat silmiini enkä tiennyt, miten tilanne jatkuisi.

”Tunnelma muuttui vähitellen entistä tuskallisemmaksi. Oli vaikea löytää oikeita sanoja. Turhauduin ja herkistyin. Sanoin johtajille: Tiedän, miten paljon ihmiset täällä kärsivät. Kuinka voisin palata kotiini ja pitää itseäni uskonnollisena ihmisenä, jos en yrittäisi tehdä mitään? Kyyneleet tulivat silmiini enkä tiennyt, miten tilanne jatkuisi. Kaikki menivät hiljaisiksi”, Pentikäinen muistelee.

”Sitten vanhin uskonnollinen johtaja käveli viereeni, laski kätensä harteilleni ja sanoi, että kyllä he voivat työskennellä minun kanssani.”

Työ eteni ja tuloksia saatiin. Myöhemmin sama johtaja kertoi Pentikäiselle alueella olevasta pienestä kristittyjen joukosta, jota vainottiin. Hän oli kehottanut muita jättämään kristityt rauhaan – oivallettuaan Suomesta tulleiden vilpittömyyden ja halun tukea heitä.

Rauhantyön ydin tapahtuu ihmisyhteisöissä

Maailma on sotaisa, ja se ahdistaa monia suomalaisia. Pentikäinen kertoo myös huomanneensa, etteivät rauhanprosessit näytä tuottavan tulosta. Hän johtaa työelämäprofessorina Yhdysvaltojen Virginiassa George Masonin yliopiston keskusta, jossa tutkitaan, miksi rauhansopimukset kaatuvat ja mitä pitäisi tehdä toisin.

”Olemme huomanneet, että rauhantyön ydin ei tapahdukaan huomion keskipisteessä, valokeilassa, vaan ihmisyhteisöjen sisällä. Mistä kutsu rauhantyöhön syntyy? Mitä ihmiset pystyvät arjessa tekemään, jotta viha ja epäluulo vähenisi ja ihmiset voisivat elää yhdessä väkivallan jälkeen? Mikä auttaa ihmisiä jaksamaan?”

Mistä kutsu rauhantyöhön syntyy?

Monille ohjaavana tekijänä pyrkimyksessä etsiä rauhaa, on oma vakaumus. Kristinuskon mukaan jokainen ihminen on arvokas ja jokaisella on mahdollisuus valita toisin. Myös Koraanissa on kappaleita Jeesuksen Vuorisaarnasta, joka kehottaa anteeksiantoon.

Medialähetyspäivät olivat Kallaveden seurakunnan ja Medialähetys Sanansaattajien eli Sansan järjestämä tapahtuma Kuopiossa.

Kuuntele Antti Pentikäisen puhe ja paneelikeskustelu rauhasta: sansa.fi/mlp24