Vanha lehtiartikkeli Kirkko ja koti -lehdestä vuodelta 1987
Kirkko ja koti 6.2.1987

Seurakuntien lasten päiväkerhot olivat aikansa uutuus – Kuopio oli ensimmäisten joukossa

Päiväkerhosta tuli kova kilpailija pyhäkoululle.

Vuonna 1987 Kuopiossa pantiin merkille, että päiväkerhot olivat toimineet 20 vuotta.

Aloittaessaan vuonna 1967 päiväkerhot olivat valtakunnallisesti uusi seurakunnallinen työmuoto. Ennen Kuopiota niitä oli ollut vain Tampereella. Niinpä toimintamalleja ei ollut, ohjaajien koulutus oli improvisoitava ja etsittävä tyhjästä toimitilat.

Työmuodot oli tapana organisoida johtokuntien vastuulle. Päiväkerhotyön johtokunnan puheenjohtaja oli alusta pitäen rovasti, sittemmin Männistön kirkkoherra Yrjö Tengvall.

Päiväkerhoista tuli kova kilpailija kirkon ensimmäiselle ja vanhimmalle, lähinnä maallikkovastuiselle lapsityölle eli ikiaikaiselle pyhäkoululle. Sen 200-vuotisjuhlia vietettiin 1987.