Siilinjärven kirkon kastepuussa on tällä hetkellä tuohiset kastelehdet. Kuva: Eija Keinänen.

Siilinjärven molemmissa kirkoissa on nyt kastepuu

Kastepuun lehtiä voi kuka tahansa tulla tekemään yhdessä työpajaan.

Seurakunnan jäseneksi liitetään kasteen kautta. Kasteen yhteydessä perheeltä kysytään lupa, saako lapsen nimen laittaa kastepuuhun. Uuden seurakuntalaisen nimi kirjoitetaan kastelehteen, joka kiinnitetään kastepuuhun kasteen jälkeisessä jumalanpalveluksessa. Kirkossa esillä oleva kastepuu kertoo kasvavasta seurakuntayhteisöstä. Samalla se muistuttaa kiittämään uusista seurakunnan jäsenistä ja rukoilemaan heidän puolestaan.

Yhdessä toteutettu luova tekeminen kohottaa mieltä.

Siilinjärven kirkossa otettiin käyttöön helluntaina 2022 seurakunnan ensimmäinen kastepuu. Se on muotoilija Tiina Tiikkaisen Savonia ammattikorkeakoulun muotoilun koulutusohjelman opinnäytetyönään suunnittelema ja valmistama. Tiikkainen tutki tuolloin myös yhteisötaidetta ja sen antamia mahdollisuuksia seurakunnan toimintoihin, erityisesti kastepuun lehtien valmistusta ajatellen – erillisenä projektina tai yhteisötaidetapahtumana.

”Kastelehtien valmistaminen seurakuntalaisten kesken on yksi vaihtoehto toteuttaa yhteisöllisyyttä. Yhdessä toteutettu luova tekeminen kohottaa mieltä ja antaa arkeen pieniä ja suuria kohokohtia”, Tiikkainen sanoo.

Ensimmäinen kastelehtityöpaja lokakuussa

Yhteisöllisen ruokailutapahtuman Arjen aterian oheen seurakuntatalolla tiistaina 22.10. järjestettävä kastelehtityöpaja kutsuu seurakuntalaisia osallistumaan kirkkovuoteen yhdessä tekemällä. Työpaja on non-stop-periaatteella toimiva taidepiste, jossa voi tehdä kastelehtiä niin monta ja niin useaan kertaan kun haluaa. Tällä ensimmäisellä kerralla valmistetaan kastepuiden lehtiä nahkapaperista. Tekemiseen voivat osallistua kaikki, jotka osaavat käyttää saksia turvallisesti. Työpajaa ohjaavat vapaaehtoiset, muotoilija Tiina Tiikkainen on paikalla koko työpajan ajan klo 15–18.

Kastepuu otetaan käyttöön myös Vuorelan kirkossa

Vuorelan kirkon Ann-Marie Korvolan suunnitteleman lähetyskynttelikön muotokieltä ja symboliikkaa jatkava kastepuu otetaan käyttöön iltamessussa sunnuntaina 6.10. Kastepuun, kuten lähetyskynttelikönkin, on takonut seppä Tuomo Halonen.

Seurakunnan molemmissa kastepuissa käytetään samoja kastelehtiä. Kastetun perhe päättää kumpaanko kastepuuhun haluaa kastetun nimen kiinnitettävän.