Ohjaajat Juhani ja Maija Kuosmanen johdattavat pariskuntia tanssiaskeleisiin liikuntasalissa.
Juhani ja Maija Kuosmanen opettivat tanssin perusaskeleita. Kuva: Tuija Hyttinen

Tanssi on mitä parhainta parisuhteen hoitoa

Tanssii puolison kanssa -ryhmissä pureudutaan parisuhteen kysymyksiin tanssin lomassa.

Alavan seurakuntakeskuksen liikuntasaliin on syyskuisena iltana kokoontunut joukko eri-ikäisiä pariskuntia ottamaan tuntumaa tanssiin ja siinä samalla pohtimaan parisuhdettaan. Alkamassa on kolmatta kertaa Kuopiossa järjestettävä Tanssii puolison kanssa -ryhmä.

”Otetaan helppo ja rauhallinen alku, kävellään ensin musiikin tahdissa rauhallisia askeleita eteenpäin. Ei tarvitse jännittää, vaan saatte olla juuri niin hyviä tai huonoja kuin olette”, tanssinopettajat Juhani ja Maija Kuosmanen rohkaisevat.

Heiskasten uusi aluevaltaus

Päivi ja Pekka Heiskanen ovat ensimmäistä kertaa mukana tässä seurakunnan järjestämässä, tanssillisessa parisuhdeillassa.

Pariskunta Heiskanen Alavan kirkon takapihalla lähikuvassa.
Pekka ja Päivi Heiskanen. Kuva: Tuija Hyttinen

”Emme ole ikinä tanssineet – emme edes omissa häissämme. Tämä on ihan uusi aluevaltaus meille”, pariskunta selvittää.

”Kyllähän se vähän jännittää, että miten luonnistuu. Olemme kuitenkin olleet naimisissa jo 38 vuotta, joten onhan tässä tullut koettua kaikenlaista vuosien varrella. Ehkä tanssiaskeleiden opettelu ei ole pahimmasta päästä.”

Heiskaset kertovat mielellään kokeilevansa uusia asioita ja se sai heidät ilmoittautumaan Tanssii puolison kanssa -ryhmään.

”Odotamme, että oppisimme edes tanssin perusaskeleet. Toivomme tietysti myös, että parisuhteeseenkin löytyisi uusia ja rikastuttavia näkökulmia.”

Pohditaan katseen, kosketuksen ja luottamuksen merkitystä

Tanssii puolison kanssa -ryhmä kokoontuu kaikkiaan kolme kertaa.

Kaisa Pihlajamäki lähikuvassa.
Perheneuvoja Kaisa Pihlajamäki. Kuva: Tuija Hyttinen

”Aloitamme aina tanssilla, jonka jälkeen siirrymme teekupposten äärelle. Alustan jostain parisuhteeseen liittyvästä teemasta, esimerkiksi tänään puhun luottamuksesta. Seuraavilla kerroilla pohditaan katseen ja kosketuksen merkitystä”, Kuopion perheasiain neuvottelukeskuksen perheneuvoja Kaisa Pihlajamäki kertoo.

Pareille annetaan myös teemaan liittyviä kysymyksiä pohdittavaksi keskenään.

”Asioista voidaan jutella yhdessäkin, ja välillä meillä on ollut todella syvälle meneviä keskusteluja. Kenenkään ei kuitenkaan ole pakko jakaa muille oman parisuhteen tuntemuksia.”

Pihlajamäki toi mukanaan idean tanssillisista parisuhdeilloista muutettuaan Kuopioon nelisen vuotta sitten.

”Olen aikaisemmin järjestänyt näitä Keuruulla ja Petäjävedellä. Kuopiossa vastaanotto on ollut hyvin innostunut ja ryhmät tulevat täyteen nopeasti.”

”Tanssihan on mitä parhainta parisuhteen hoitamista. On jotenkin niin suloista katseltavaa, kun puolisot ovat lähekkäin ja etsivät yhteisiä askeleita. Välillä ehkä harmittaakin, kun tulee kompuroitua, mutta siitä taas jatketaan. Sitähän parisuhde on.”

Lue lisää Kuopion seurakuntien perheneuvonnasta

Perheneuvonta vahvistaa pariskuntien toivoa