Vesa Kajava istuu urkujen ääressä.
Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Vesa Kajava. Kuva: Tuija Hyttinen

Urkurilla jokapäiväinen urkutreeni

Kuopion tuomiokirkko sai uuden urkurin elokuussa, kun kanttori Vesa Kajava aloitti työnsä isojen urkujen takana.

Ennen pestiä piispan kirkossa Kuopiossa Vesa Kajava ehti työskennellä lähes 15 vuotta kanttorina Siilinjärven seurakunnassa.

”Muutoksessa Siilinjärveltä Kuopioon on kaksi ulottuvuutta: nyt ympyrät ovat isommat mutta samalla pienemmät. Kirkko on iso ja esimerkiksi häitä ja konsertteja on paljon. Työyhteisönä tuomiokirkkoseurakunta on mukavan kodikas, ja seurakunnan väkimäärä on pienempi kuin Siilinjärvellä.”

Tuomiokirkon suosio hääkirkkona on tullut uudelle urkurille tutuksi.

”Elokuussa työtehtävissäni oli paljon häitä, enimmillään viidet päivässä. Nykyisin ei vihkimisissä prinsessaruususella pitkälle pötkitä, ja vihkimusiikeissa riittää harjoiteltavaa. Harjoitteluun pyrin löytämään aikaa päivittäin, niin kirkossa kuin virtuaaliuruilla kotona”, Kajava kertoo.

Ihmisten palvelun lisäksi urkurin vastuulla on pitää huolta uruista.

”Urkuja on huollettava ja viritettävä viikoittain. Pikku hiljaa tuomiokirkon urut alkavat tulla tutuksi sisuksiaan myöten.”

Viikoittain Kajava toimii urkurina tuomiokirkon sunnuntain messuissa. Myös keskiviikkoillan viikkomessut ja hiljaisuuden messut ovat urkurin heiniä.

”Saan olla rikastuttamassa musiikilla kirkollisia toimituksia ja muita seurakunnan tilaisuuksia. Vastuullani on myös kesän iltamusiikkisarja, jonka ensi kesän ohjelmaa nyt viimeistelen. Luvassa on laadukas ja monipuolinen konserttisarja: mm. saksofonisti Esa Pietilä, Eranto Ensemble, pianokonsertti ja totta kai urkukonsertteja.”

Syyskuun alussa Vesa Kajava sijoittui toiselle sijalle Suomen Kirkkomusiikkiliiton sävellyskilpailussa.

”Sovituksia on tullut tehtyä vuosien varrella, mutta psalmisävellys ’Herra, kuule minua’ on ensimmäisen sävellykseni. Kokemus oli sen verran rohkaiseva, että täytyy kokeilla säveltää joskus uudestaan.”