Kaksi nuorta, Paavo Mäki ja Tinna Kasanen, istuvat kirkon portailla.
Nuoret vaikuttajat Paavo Mäki ja Tinna Kasanen haluavat avata aikuisille nuorten maailmaa. Kuva: Tuija Hyttinen

Vaikuttajaryhmät tuovat nuorten ääntä kirkkoon

Seurakunnissa pyritään vankentamaan nuorten vaikuttamismahdollisuuksia.

On hankittu karaokelaitteet, järjestetty teemallisia nuorteniltoja ja erilaisia tapahtumia. Parhaillaan suunnitellaan Juha Tapio -kirkkoa. Tätä ovat tehneet nuoret vaikuttajat Alavan seurakunnassa.

Nuorten osallistumisesta etenkin nuorten toiminnan suunnitteluun on seurakunnissa pitkät perinteet. Kesällä 2023 uudistunut kirkkolaki kuitenkin edellyttää, että seurakuntiin perustetaan nuorten vaikuttajaryhmä, joka toiminnan suunnittelun lisäksi vaikuttaa asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon. Tätä nykyä Kuopion kaikissa kuudessa luterilaisessa seurakunnassa toimii nuorten vaikuttajaryhmä, Siilinjärvellä ryhmä perustetaan ensi vuonna.

Nuoret mukaan palkkaamaan uusia työntekijöitä

Alavan seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmässä pari vuotta toimineet Tinna Kasanen ja Paavo Mäki ovat osallistuneet myös nuorisotyönohjaajien rekrytointeihin.

”Hyvä, että haastattelukysymyksissä otettiin huomioon nuorten näkökulmaa”, Mäki korostaa.

Kasanen kokee pystyneensä avaamaan rekrytoijille nuorten toiveita ja maailmaa.

”On tärkeää, että nuoret pääsevät vaikuttamaan, ketkä näitä niin sanottuja kovia totuuksia tulee meille opettamaan.”

Vaikka osallistuminen seurakuntaneuvoston kokoukseen jännitti, vastaanotto oli myönteistä ja nuorten osallistumista selvästi arvostettiin.

Vaikuttajat kokevat voineensa avata rekrytoijille nuorten toiveita.

Nuorten vaikuttajaryhmät ovat osallistuneet kasvatus- ja rippikoulutyöntekijöiden rekrytointeihin myös tuomiokirkkoseurakunnassa ja Männistön seurakunnassa.

”Puijon seurakunnassa nuoret ovat osallistuneet rekrytointeihin jo vuosia, sama linja jatkuu vaikuttajaryhmän aikana”, sanoo koululaisten ja nuorten pappi Elina Knuuttila.

Ääni kuuluviin päätöksenteossa

Tavoitteena on lisätä nuorten osallistumista päätöksentekoon. Puijon seurakunnassa vaikuttajaryhmä oli mukana uuden strategian valmistelussa. Tänä syksynä kaikki nuorten vaikuttajaryhmät ovat saaneet ottaa kantaa leirikeskusten muutostöihin. Kannanotto on osa ison muutoksen lapsiasiavaikutusten arviointia.

Männistön seurakunnassa nuoret otetaan vahvasti mukaan syksyn 2025 toiminnan suunnitteluun, jolloin seurakunnassa on työssä vain yksi nuorisotyönohjaaja.

”Meidän on pakko miettiä, miten toiminta järjestetään ja mikä on nuorista sellaista, mihin he haluavat osallistua”, kertoo kasvatuksen pappi Milla Huttunen.

Nuoria on kuultu leirikeskusten muutostöissä.

Vaikuttajaryhmillä on käytössään pieni budjetti. Esimerkiksi Kuopion tuomiokirkkoseurakunnassa vaikuttajat aikovat käyttää toimintarahat nuorten joulutapahtumaan.

”Kun vaikuttajaryhmäläisenä olemme paljon kirkolla, pääsemme myös vaikuttamaan, mihin käytetään yhteistä budjettia”, Tinna Kasanen sanoo.

Nuoret rakentavat kaikkien kirkkoa

Kuulluksi tuleminen vahvistaa nuorten kokemusta osallisuudesta ja samalla se vahvistaa yhteisöön kuulumista. Vaikuttaja voi myös vaikuttaa käsitykseen kirkosta.

”Yleisesti nuorten keskuudessa ajatellaan, että seurakunnan toiminta on vain Jumala- tai Jeesus-juttujen puhumista”, Paavo Mäki miettii.

Alun perin hän itsekin ajatteli vain käyvänsä riparin, mutta innostuikin mukaan nuorten toimintaan ja ymmärsi, että myös hän äänekkäänä ja menevänä ihmisenä voi viihtyä seurakuntayhteisössä.

”Se ei vaadi rauhallisuutta ja hartautta. Tykkään olla vaikuttamassa toimintaan.”

Meidän porukassa tuetaan ja hyväksytään mukaan.

Tinna Kasanen korostaa, että kirkkoon voi tulla kuka vain.

”Meidän porukassa tuetaan ja hyväksytään mukaan. Se voi olla yllätys monille.”

Nuoret kokevat, että pääsevät seurakunnassaan vaikuttamaan myös syvällisiin aiheisiin ja asenteisiin. Toisaalta he pitävät tärkeänä kolmannen tilan merkitystä, jollainen kirkko voi kodin ja koulun rinnalla olla.

”On tärkeää päästä vaikuttamaan, millaisissa paikoissa nuoret viettävät aikaa. Seurakunnassamme nuorteniltoihin tulee ihmisiä hyvin erilaisista syistä: osa pelaamaan biljardia, osa sen takia, että tila on houkutteleva ja turvallinen olla, rauhoittua ja kohdata toisia”, Kasanen kuvailee.

Vuoropuhelulla voidaan kasvattaa ymmärrystä

Vuorovaikutusta nuorten ja aikuisten kesken tarvittaisiin lisää.

”Joillakin aikuisilla voi olla ajatus, että nykynuoret ovat laiskoja, pullamössösukupolvea. Ei ymmärretä, millaista nuorten arki paineineen voi olla”, Kasanen sanoo.

Mäki tuo esille, kuinka some voi lisätä stressiä ja ulkopuolisuutta, mitä aikuiset eivät välttämättä käsitä.

Esimerkiksi Kallaveden seurakunnan vaikuttajaryhmä kaavailee mielipidekirjoituksen tekemistä nuoria puhuttelevista aiheista. Puijon seurakunnassa vaikuttajaryhmä puolestaan laittoi keväällä 2023 alulle seurakuntalaisaloitteen, jossa esitettiin sateenkaarilipulla liputtamista Puijon kirkolla Kuopio Priden aikaan.

”Aloite ei mennyt läpi, mutta se herätti paljon keskustelua neuvoston ja vaikuttajaryhmän kesken”, Elina Knuuttila kertoo.