Minna Siikaniva hymyilee ja katsoo vähän kameran ohi. Taustalla kesäinen puisto.
Minna Siikaniva. Kuva: Tuija Hyttinen

Häät mielessä? – Vinkkejä seurakunnilta

Häät ovat nyt kovasti pinnalla, sillä tällä hetkellä televisiossa pyörii muun muassa Ensitreffit alttarilla, Unelmahäät ja Maajussille morsian -ohjelmat. Myös seurakunnilla on tarjolla monenlaista häihin liittyvää tapahtumaa syksyllä ja ensi vuoden puolella.

Kesä on perinteisesti edelleen suosituin ajankohta vihkimiselle. Seurakunnista voi jo varata vihkiaikoja tulevalle kesälle. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä, sillä kesälauantait ovat erityisen suosittuja vihkipäiviä.

Seurakunnat osallistuvat Kuopiossa järjestettäviin hää- ja juhlatapahtumiin, joista ensimmäinen järjestetään lokakuussa Isä Camillossa ja toinen helmikuussa Musiikkikeskuksessa. Tervetuloa mukaan tutustumaan seurakuntien pisteelle ja keskustelemaan järjestelyistä. Kanttori on apuna musiikkivalinnoissa.

Hääjuhla voi olla suuri ja näyttävä isoine vierasjoukkoineen tai intiimi ja yksityinen tilaisuus vain parille läheiselle. Vihkiminen tapahtuu useimmiten kirkossa, mutta vihkipaikaksi voi valita myös kodin, mökin tai muun tärkeän paikan.

Kesälauantait ovat erityisen suosittuja vihkipäiviä.

Vihille pääsee vaivattomasti Hääyö-tapahtumassa. Suosittua Hääyötä vietetään Kuopion ja Siilinjärven kirkoissa 2.5.2025. Tunnelmallisessa vihkitilaisuudessa vihitään peräkkäin useampi pari. Jos avioliitto on solmittu maistraatissa, voidaan Hääyössä toimittaa avioliiton siunaaminen.

Helposti muistettava päivämäärä houkuttelee pariskuntia liikkeelle, sillä esimerkiksi 24.2.2024 vihittiin 16 paria ja 22.2.2022 peräti 40 paria.

Hääyötä vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009 Vantaan Pyhän Laurin kirkossa. Sen jälkeen idea vaivattomasta, mutta arvokkaasta vihkitapahtumasta on levinnyt myös muille paikkakunnille. Kuopiossa Hääyötä vietettiin ensimmäisen kerran 20.2.2020.