Minna Siikaniva hymyilee ja katsoo vähän kameran ohi. Taustalla kesäinen puisto.
Minna Siikaniva. Kuva: Tuija Hyttinen

Ovatko kirkon ovet oikeasti auki?

Keskustelua on herättänyt se, että pääkaupunkiseudun suurimpiin kirkkoihin on kesäkaudella pääsymaksut.

Työkaverini kertoi taannoin, että jotkut kanttorit näkevät autojen rekisterikilpien numerot virsinä. Kesällä huomasin, että omaan ammattiini kuuluu kirkon asioiden kuuleminen herkillä korvilla ja näkeminen tarkoilla silmillä.

Mediasta erottuu ymmärrettävästi kaikki kirkkoon liittyvät uutiset ja tänä kesänä niitä oli valitettavasti erityisen paljon rippikouluihin liittyen.

Olin Helsingissä lomalla ja raitiovaunussa istuessani höristin korviani, kun kaksi kanssamatkustajaa päivitteli pääkaupunkiseudun suurimpien kirkkojen sisäänpääsymaksuja. He pohtivat, meneekö kirkolla tosiaan niin huonosti.

Samaan aikaan uutisseurannasta osui silmiini aihetta käsittelevä juttu, josta selvisi enemmän. Pääsymaksu on kesäkaudella päivisin Helsingin tuomiokirkkoon ja Temppeliaukion kirkkoon 8 euroa, Suomenlinnan kirkkoon, Johanneksen kirkkoon ja Kampin kappeliin 5 euroa. Helsinkiläiset voivat vierailla maksutta kirkoissa seurakunnista noudettavilla kirkkopasseilla. Temppeliaukion kirkkoon pääsee myös museokortilla.

Ulkomaalaiset turistit ovat tottuneita pääsymaksuihin.

”Kävijämäärä on laskenut Tuomiokirkossa kesäkuussa noin puolella viime vuoden kesäkuusta. Viime vuoden kesä–elokuussa Tuomiokirkossa kävi keskimäärin yli 2 400 vierailijaa joka päivä. Ulkomaalaiset turistit ovat tottuneita pääsymaksuihin, mutta monille suomalaisille on iso juttu, että kirkkoon on pääsymaksu”, kertoi palvelupäällikkö Anni Roiha Helsingin tuomiokirkkoseurakunnasta Kirkko ja kaupunki -lehdessä 12.7.

Kirkon ”Ovet auki” -strategia on voimassa vuoteen 2026. Miltä sinusta tuntuisi ajatus vaikkapa Kuopion tuomiokirkon 5 euron pääsymaksusta?