Minna Siikaniva hymyilee ja katsoo vähän kameran ohi. Taustalla kesäinen puisto.
Minna Siikaniva. Kuva: Tuija Hyttinen

Rippikoulusta saa eväitä elämään

Kesä on rippikoululeirien sesonkiaikaa. Kuopion seurakunnissa järjestetään tänäkin kesänä reilu 40 leiriä.

Kuopion seurakunnissa rippikoulun kävi vuonna viime vuonna yli 1 000 henkilöä. 15-vuotiaiden seurakuntalaisten ikäluokasta rippikoulun käyneitä oli peräti 94 prosenttia. Rippikoulussa pohditaan yhdessä elämään ja uskoon liittyviä asioita. Kasvokkain kohtaamisella ja leirin hyvällä yhteishengellä on koronavuosien jälkeen entistä enemmän merkitystä nuorten elämässä.

Poikkeuksellinen otsikko sattui silmiini Helsingin Sanomissa 15.4. ” Kirkkoon kuulumattomat ryntäävät nyt rippileireille”. Jutussa kerrottiin, kuinka Kallion seurakunnassa on jouduttu vaihtamaan isompaan leirikeskukseen ja hankkimaan lisää pappeja, jotta kaikki halukkaat mahtuvat mukaan”.

”Myös Kuopiossa on samansuuntaista kehitystä havaittavissa eli myös kirkkoon kuulumattomia hakee jonkun verran leireille”, kertoo nuorisosihteeri Hanna Kärsämä.

Konfirmoidut voivat käydä itsenäisesti ehtoollisella.

Rippikoulut kestävät noin puoli vuotta, eli tapaamiskertoja on myös leirijakson lisäksi. Kristinuskon keskeisiin sisältöihin syvennytään monenlaisin tavoin.

Rippikoulun voi käydä kirkkoon kuulumaton, mutta konfirmaatioon osallistuminen edellyttää seurakunnan jäseneksi liittymistä ja kastetta.

Konfirmaatio toimitetaan rippikoulun päättyessä joko seurakunnan pääjumalanpalveluksen yhteydessä tai erikseen. Siinä rippikoulun käyneet tunnustavat uskonsa, saavat siunauksen ja seurakunta rukoilee heidän puolestaan. Konfirmoidut voivat käydä itsenäisesti ehtoollisella. Konfirmaatio antaa myös oikeuden päästä kummiksi ja asettua 18 vuotta täytettyään ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa.