Kuka meistä voi sanoa olevansa synnitön?
Jeesus ei tuominnut aviorikoksen tehnyttä naista. Ehkä meidänkin olisi syytä suhtautua armollisemmin lähimmäisiimme.
Varhain aamulla Jeesus tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä.
Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä.Joh. 8:2–11
”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Jeesus lausui nämä sanat tilanteessa, kun hän oli ollut opettamassa kansaa temppelissä. Kirjanoppineet ja fariseukset toivat Jeesuksen eteen naisen, joka oli syyllistynyt aviorikokseen ja Mooseksen lain mukaan sellaiset piti kivittää kuoliaaksi. Tapojensa mukaan he tiukkasivat asiaan mielipidettä Jeesukselta, mutta Jeesus vastasikin erikoisella tavalla. Hän kirjoitti maahan jotakin ja sanoi sen jälkeen, että joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisellä kivellä. Vastaus ei kuitenkaan riittänyt, vaan he jatkoivat kyselemistä. Jeesus kumartui jälleen alas ja kirjoitti maahan. Tämä sai aikaan sen, että kivet kirposivat kirjanoppineiden ja fariseusten käsistä ja he lähtivät paikalta yksi toisensa perään. Jäljelle vain Jeesus ja nainen. Kun Jeesus nousi ylös, hän kysyi naiselta: ”Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?” Nainen vastasi: ”Herra, ei kukaan.” Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.
Minua on aina askarruttanut se, mitä Jeesus mahtoi oikein kirjoittaa maahan? Vaikka Raamattu ei anna tähän vastausta, voisimmeko ajatella, että hän kirjoitti hiekkaan minun ja sinun nimen? Me kaikki olemme syntisiä. Sen tähden, kun olemme saaneet niin valtavan syntivelan anteeksi ja meidät on Jumalan puolelta armahdettu, niin miksi emme armahtaisi myös lähimmäisiämme.
Kirjoittaja on Puijon seurakunnan kirkkoherra